Bekymringsmelding om omstilling i Helse Møre og Romsdal

Romsdal interkommunalt politisk råd (IPR) har sendt bekymringsmelding om det omfattende omstillingsarbeidet i Helse Møre og Romsdal HF (PDF, 268 kB). Romsdal IPR frykter negative konsekvenser for pasientsikkerhet, beredskap og samspillet mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene.

Romsdal IPR reagerer særlig på vedtatte kutt i ambulansetjenesten, blant annet sammenslåing av beredskapsområder og etablering av en-redder-ressurs. Dette gi økt responstid, redusert kapasitet og større sårbarhet i den akuttmedisinske kjeden.

Romsdal IPR er også bekymret for forslag om sentralisering av tilbudet til barn og unge og kutt i psykisk helsevern. Samlet kan tiltakene svekke helsetilbudet i fylket.

I vedtak fra representantskapsmøtet 19. juni forventes grundige konsekvensvurderinger og tettere involvering av kommunene før endringer gjennomføres. 

Bekymringsmeldingen er sendt til Helse Møre og Romsdal HF, Helse Midt-Norge RHF og Helse- og omsorgsdepartementet (PDF, 268 kB).

Se også ordføreroppropet fra samtlige ordførere og fylkesordføreren i Møre og Romsdal, sendt 15. juni 2026: “No må Helse Midt-Norge ta ansvar for heile regionen” (PDF, 107 kB)